Torsdag
HMS: Generelt verneutsyr og gassmaske. Låse av og levere "gul lapp" på kontrollrommet.
Vi fikk beskjed om å bytte de ødelagte delene ved/på doserpumpa.
Vi koblet fra hverandre flensene. Tok ut statoren, og sjekket kardangleddene og skrua. Vi så at skrua som skrur ut mengden med flytende avfall, var inntakt. Statoren var ødelagt, mens alle kardangleddene var utslitt, men de kunne overhales.
Planlegging:
- Finne riktig verktøy, gå igjennom hva vi trengte
- Annent div. utstyr (bøtter, filler, smøreolje, etc.)
Utførelse:
- Sikre at ventilen/lukene på rørene var lukket
- Tappe ut avfallet som var igjen i rørene
- Skru av flensene
- Ta av statoren
- Ta ut kardang leddene og skrua. (banke ut de kona splintene som fester skrua og motoren
- Banke ut de kona splintene som fester leddene og skrua
- Sette på nye ledd
- banke inn koningene og sette på tett hettene
Vi hadde ikke en ny stator på lager, så vi koblet sammen det vi kunne. Dette gikk fint! Vi slet med å få ut den ene kona splinten. Den hadde festet seg så godt i sprenghylsa pga. litt skitt hadde komme inn. Vi banket den ut med en liten slegge/stor hammer. Viktig å bruke en dor når du gjør dette slik at du ikke skader innngangen til kon - splintene og tett-hetta. Da vil hot-mixen komme inn, slik at det blir unødvendig slitasje. Det vil også bli tungere å få ut kon-splintene.
Ellers er de viktig å sette noe under kardanleddene når man slår ut kon-splinten som kobler motoren og skruene sammen. Ved for mange slag vi det bli en vridning i skrua. Dete vil føre til stor slitasje på statoren, og unødvendig belastning på motoren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar