Denne oppgaven har vært litt spredt rundt, men startet før bedrifts prosjektet.
HMS: vernesko, briller, arbeidstøy, hørselvern under omstendigheter som krever det (slag, muttertrekker etc.)
Vi skulle bytte ut de slitte delene på kullpumpa.
Kullpumpa
Før vi begynte og demontere måtte vi sjekke hvor alt var festet slik at vi ikke presset i stykker noe når vi presset ut akslingen.
- Skru av kuplinga. Skru av z skrua og varme den opp slik at vi kunne trekke den av kilen
- låsinga til akslinga
- Ta av mekanisk tetning
- ta av sliteskåler i pumpehuset
- slite foring til skålene, der skrua går gjennom
- spjeldet, setet til spjeldet av, måtte ta av holderen til spjellet, for deretter og bruke 3 selvsveisede skrue stenger med mutter til å skru ut setet. Holderen til selve spjeldet måtte også av, på grunn av at settet slo inn i holderen/armen
- Sette en pers på akslingen, presse den ut ( se bilde )
- Når vi hadde fått ut lagrene, presset vi de av med hydraulpressa
- vi byttet begge lagrene, det ene varmet vi opp og satte på, det andre måtte vi presse på uten varme. Det er fordi at det skulle sitte inne i en pasning i selve "lagerhuset"
- viktig og kun holde lagerhuset den ene veien. Den har kunne en låsing i den ene enden, slik at lagrene kan dette ut på den ene siden
- Rense alle flenser og kobling med smergel (p100) 5-56 og superclean
- sette inn akselen igjen
- setet til spjeldet
- sliteskålene (foringa ved midten av akslingen)
Vi hadde ikke ende flygelet så vi kunne ikke feste spjeldet på armen, skru igjen dekselet til foringa, eller sette inn selve skrua.
Litt knotete med lagerene, men gikk ganske fort å få satt det sammen. I tilegg fikk vi smørt opp og renset glide lagrene til akslen som armen til spjeldet er festet på. Dette gjør forhåpentligvis at spjeldet lukke 100%, slik at det ikke bygger seg opp med kull. akselen glei fint rundt etter laget byttet. Ingen skriking eller bi-lyder
- viktig og kun holde lagerhuset den ene veien. Den har kunne en låsing i den ene enden, slik at lagrene kan dette ut på den ene siden
- Rense alle flenser og kobling med smergel (p100) 5-56 og superclean
- sette inn akselen igjen
- setet til spjeldet
- sliteskålene (foringa ved midten av akslingen)
Vi hadde ikke ende flygelet så vi kunne ikke feste spjeldet på armen, skru igjen dekselet til foringa, eller sette inn selve skrua.
Litt knotete med lagerene, men gikk ganske fort å få satt det sammen. I tilegg fikk vi smørt opp og renset glide lagrene til akslen som armen til spjeldet er festet på. Dette gjør forhåpentligvis at spjeldet lukke 100%, slik at det ikke bygger seg opp med kull. akselen glei fint rundt etter laget byttet. Ingen skriking eller bi-lyder
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar