mandag 17. mars 2014

Januar


HMS: Generelt verneutstyr, støvmaske

Jobben vi skulle gjøre er todelt, justering og overhaling. Trøsteskiva som ligger inntil ringen på ovnen, og presser ovnen forsiktig oppover, skulle flyttes 50 mm opp, slik at ovnen ikke kan bli presset så mye lenger ned. Det er flere insiatorer som forteller prosessen hvilke posisjon ovnen er i. Ovnen var bak var bak nederste nivå. Ovnen ligger skrått nedover. Bæreringene til ovnen ligger på en måte i en "kon" som skyver ovnen oppover, så trøsteskiva ligger kun og hjelper til å styre ovnen oppover med et stort stempel på rundt 60 bar trykk.


Planlegging: ovnen var for langt nede. Vi skulle flytte hele trøsteskiva og "bukken" 50 mm oppover slik at ovnen i tiden fremover ikke har mulighet til å skli lenger ned en nåværende posisjon

- løsne skruer

- Åpne stempel ventilen slik at oljen kan renne ut, fram til vi fikk 50 mm

- presse bukken oppover (50 mm)

- Dra til skruene

Her står trøsteskiva på bukken tatt ned og inne på lageret.



- Løsne boltene. Det var 4 bolter, 2 vanlige store bolter og 2 litt spesielle. Det var 2 bolter med muttere jeg aldri har vært borte i. Det var veldig lite plass på baksiden av bukken, så der var 2 spesielle boltene plassert. Det var to store bolter med en kjempestor mutter. I kantene på denne mutteren var det boret M16 hull. Under mutteren var det en bæreringenløs skive. Så når vi skulle løsne bolten, løsnet vi boltene rundt på mutteren. Det dro bolten opp slik at den ble festet. I bunn av bolten var det slisepor, slik at vi kunne dra skruene etter, etterhvert som vi presset trøsteskiva oppover. De var festet med rundt 100 NM. Dette sjekket vi med momentnøkkel.

- Etter skruene var løsnet begynte vi å presse stempelet bakover. Skiva var jo helt imot ovnen, så vi kom ikke inn med en jekk. Vi tok 2 store spett og presset det vi orket. Oljen rant sakte ut i starten frem til vi fikk kilt spettet mellom og trøsteskiva. Det var tungt og presse stempelet tilbake, men dette er jo fordi det er et stort stempel, og mye olje som skal ut.
Etter vi hadde fått et stort nok mellomrom mellom skiva og ringen presset vi hele bukken oppover. Den satt godt fast, så vi satt 2 store kiler i bakkant av bukken og fundamentet, og klinka til med slegga til vi fikk bevegelse. Etter det hadde løsnet satte vi jekken imellom og jekka til vi hadde 50mm klaring. Vi slo inn firkantjernet og sørget for at det var kommet ordentlig på plass.

- Etter vi hadde fått bukken i riktig posisjon, stengte vi ventilen og dro til skruene i bakkant med kraftig moment (slagnøkkel). Vi rettet skruene i slissesporene, så dro vi til hovedmutteren for hånd. Etterpå dro vi til M16 boltene med momentnøkkel for riktig moment. Dette var en meget bra patent. Hadde det ikke vært for de spesielle boltene, hadde vi brukt mye lengre tid på å få riktig moment. Det er heller ikke sikkert vi hadde klart det pga. plassmangel.

Overhaling

Trøsteskiva blir presset opp av stempelet. skiva ligger på to store aksler som blir smurt med olje. Det lakk olje ut ved akslene, så vi måtte bytte tetninger. Lageret skulle kontrolleres. 


Her er tegning av skiva. Først ett rullelager, så ett til, etterfulgt av 2 trøstelager.


Jeg var ikke der dagen de kontrollerte lagrene og bytta tetninger. Det man ser etter er om det er slitespor på ytterringen, om det er brent fett, gått varme i lageret og om det ruller lett. Lagrene var fine. Tetningene ble byttet.

- inne i aksel huset er det spor hvor tetningene skal sitte. Det er litt spesielle teninger på grunn av oljetrykk og bevegelse. Det er en forholdsvis robust tetning som ligger i sporet mot akselen. Bak denne tetningen ligger det en o-ring som presser den harde tetningen mot akselen.



- Etter tetningen var bytte skulle vi skyve akslene inn igjen. Vi byttet kun tetninger på den ene siden, slik at vi kunne dytte den første akslen inn uten at det hadde stør betydning om pakningene ble ødelagt. Vi mørte akslen med  320 olje(forholdsvis tykk olje)  slik at det skulle gli bedre. I trøsteskiva var det hull til øyebolter. Vi brukte sjakler og stropper for å løfte.
Etter å ha styrt inn trøsteskiva og rettet den opp etter beste evne presset vi manuelt akslen inn så lang vi klarte. Vi sentret nok en gang skiva. Deretter satt vi en gjengestang inn i akslen. Så satt vi en hylse med sveisa lokk mot overflata rundt inngangen til akslen ( det gråbrune feltet) . Vi hadde en hull jekk som vi låste til hylsa med en mutter. så jekka vi bare akslen rett gjennom. 




- Da vi skulle presse inn akslen der vi hadde byttet tetningen styrer jo skiva på den akslen vi allerede hadde satt inn, så nå hadde vi bare høyden og stille inn. Vi rettet opp med rettholt slik at tetningene ikke ble skadet når vi presset akslen inn. Vi gjorde det på lik fremgangsmåte som den første akslen. Denne akslen var nå ferdig montert og skulle ikke ut igjen. Det er 1 segeringspor i hver ende av akslen. Jeg brukte en utvendig segeringstang og satt segeringen på akslen. Det er viktig at de er ordentlig nede i sporet. Dette kan man sjekke ved å banke forsiktig på en av åpningene på segeringen. Om den er ordentlig plassert i sporet vil den gli rundt.

Evaluering


Vi fikk flyttet skiva slik vi skulle. Alt satt veldig hardt fast, og det var kinkige posisjoner og arbeide i. Men tatt i betraktning forholdene og tidsbruket, kom vi godt innenfor tiden vi måtte ha gjort det vi skulle, før de skulle kjøre ovnen.

Vi var veldig forsiktig med tetningene og smurte akselen godt. Vi satt jo også inn akselen først der vi ikke hadde byttet for å styre den andre. Selv om vi må ha den andre akselen ut igjen, sparer vi tid og penger på å treffe første gang, slik at vi ikke ødelegger tetningene. Det er en smal sak å trekke akslen ut igjen, i forhold til hva det er å bytte tetninger. Vi sentret akslen med rettholdt slik at den gled meget lett inn. Tetningene var fine og tette. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar