søndag 4. mai 2014

Februar

Jobben vi fikk ut utdelt var demontering av lager på en vifte. Vi skulle inspisere lagerhusene, og se om de var i god nok stand til å ta vare på. Det samme gjaldt tetningene. 

HMS: Generelt verne utstyr, flammehemmende tøy.

Planlegging: Jørgen og jeg hadde ikke vært borti slike tetninger før, men vi fikk en kjapp innføring i hvordan man skulle ta det av. Vi fikk beskjed om at varme var nødvendig for å få pasning til å ta dem av. VI sjekket nøkkelvidder og vurderte hvilke verktøy vi trengte. Vi måtte ha noe til å støtte bunnskål til lagerhuset, til dette fant brukte vi en elektrisk pallejekk.  

Fremgang

- lageret var oljesmurt, så vi tappet oljen fra huset, på begge sider av vifta. 

- kjøre jekken med palle på, opp til bunnskål med klaring på rundt 10. Klaringa må vi ha for å få løsna topp og bunnskål fra hverandre.

- rense lagerhuset fra olje, fett og blandingssmørje. Det er alltid lettere og holde orden på ting når det er noenlunde rent.

- skru av de 4 boltene som holder topp og bunnskål sammen. De satt ganske hardt, så vi brukte slagnøkkel. For å spare tid og krefter skrudde vi ut resten med muttertrekker. Grunnen til at vi ikke brukte denne med en gang er at vi må løsne boltene først. Den har ikke nok moment  til å løsne så store bolter som er dratt til så hardt.

- ga underskåla et lite klank med slageren, det løsnet fint.

- Dro underskåla bakover på pallen, snurret toppskåla rundt på lageret og la det ned i samme slengen

- Pusset akselen med fint smergel for å fjerne rusten slik at delene sklir lett av


Slik så det ut etter at vi hadde tatt av lagerhuset (for uten om lageret, her ser du kun ytteringen).  Her ser du tetning + oljeavviser+distansehylse, etterfulgt av lagering - inneringen til lageret - oljevisper - tetning + oljeavviser + distansehylse
      

- VI visste vi måtte bruke varme for å få løsnet delene fra akselen. Jeg kappet ytteringen, og rulleholderen til lageret. Dette er for det første at det er vanskelig og få noe særlig varme på innerringen gjennom ytteringen og kulene. I tillegg gir det plass til å dunke tetningen ut. 

- Jeg fant fram en brennervogn og varmebend. Stilte opp en ganske høyt trykk på acetylenet og oksygenet. Det er fordi det kan være vanskelig å få tent det stor bendet. Det er lettere og justere trykket med ventilene på for-skjeftet. Vi fjernet oljegriset, og brannfarlig materiale vi ikke kunne styre forholdene til.

- Jeg varmet tetningen til en ganske grei temperatur ( rundt 80 - 100 grader). Med litt hjelp fra en tre kloss banket vi den lett av. 

- Vi varmet inneringen til en forholdsvis høy temperatur (rundt 2-300 grader). Vi slo på ringen med en slager, den kom også greit. Det skulle egentlig bare mangle siden vi hadde så høy temp. 

- Vi gjorde det samme med den siste tetningen. 

Som man ser på tetningen til venstre på bildet ligger det en skive. Den står i et spor på hver side av lagerhuset. Det ligger egentlig en o-ring i sporet, men den fjernet jeg grunnet varmebruket. tetningen hindrer olje i å komme ut, samtidig som den hindrer støv og drit i å komme inn. Ringen du ser henger løst, pisker oljen rundt i huset slik at lageret alltid skal få smøring over hele seg. Vi la alle delene samlet på den ene pallen slik at vi ikke skulle miste noe.

- Komponenten jeg tok av med varme, har 2 funksjoner. Det er en oljeaviser, og distanserings hylse. Grunnen til at det er oljeavviser der, er at det er der oljen skal konsentreres, og det har ikke noe for seg og smøre deler som ikke roterer (rett og slett deler som ikke trenger smøring.

Dette var kun den ene siden.



Som mann ser var det en litt annen type lager her. Det var låst av 2 plater. 

- vi tok av de 2 lokka på hver sin side.

- delte ytteringen og kule holderen.

Vi gjorde akkurat det samme som på det første lageret og tetningene, bortsett fra at vi brukte lokket til å dunke av bakerste tetningen.






Tilslutt målte vi akslene for å se om det var noe slitasje. Det er ganske kostbart og kjøpe nytt, så vi sjekker alltid om vi kan bruke det på nytt når det er så kostbare deler. Skovlen var helt utslitt så den må garantert byttes. Vi målte med mikrometer for å få et helt nøyaktig mål. Vi hadde selvfølgelig renset akslen for rust.
Når vi hadde gjort oss ferdig, satt vi inn delene med rustforhindrende midler. Vi teipet søppelsekker rundt aksel endene for å holde regnet unna. 


Vurdering: Jeg synes arbeidet gikk ganske så smertefritt! Det var morsomt at vi lærlingene fikk prøve oss på oppgaven alene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar