tirsdag 27. mai 2014

April

Jobben vi fikk utdelt var å bytte slitedeler.

HMS: Vernesko, arbeidsklær (reflektivitets klasse to) fluemaske, støvdrakt, vernebriller, hjelm og hansker.


Fluemaske

I EX-soner kreves det arbeidstillatelse. Dette er fordi det kan være giftige gasser, og brannfarlig gass i luften. Arbeidstillatelse kan godkjennes etter gassmålinger, og verdiene er tilfredsstillende (se vedlegg).

Det man ofte får beskjed om er at pumpa har slutta å mate. Man kan også finne ut om skrua begynner å bli sliten. Det ser de på prosessen ved at de må kjøre høyere turtall på pumpa for å få ønskede mating av avfall ut.

Det er som oftest kardangleddene som har blitt ødelagt. Når det blir ødelagt, følger delene med inn i statoren med rotoren, da ripes skrua opp, og statoren får flenger i gummien. Det som også skjer er at blandingen av kjemikalier som skal til brenneren er enten for basiske eller sure. Det tærer på rotoren og stator under drift, men når drifta stoppes ligger det flytende avfallet igjen. Dette tærer ekstra mye på rotor og stator. Når rotoren har reagert med disse stoffene, utvider skrua seg og river opp gummien på statoren når drifta starter opp igjen. Det ville vært en fordel å kunne bare bytte kardangleddene, med tanke på at statoren og rotoren er veldig kostbare, men pumpene har en veldig ujevn levetid, noe som gjør det vanskelig å kontrollere. Levetiden avgjøres av hvilke kjemikalier som blir kjørt. Om kjemikaliene er balansert riktig vil levetiden på pumpene være lenger. Levetiden kan faktisk variere fra 2-3 uker til flere måneder. Det gjør at det er vanskelig å få det optimale budsjett i forhold til dele-kostnader og vedlikeholds-kostnader. Det er en balanse mellom og bytte for tidlig dvs. å bruke unødvendig energi, deler og arbeidskraft. Samtidig er det et punkt der delene fortsatt kan brukes(f.eks. å bytte kun mansjetten) og det lønner seg å vedlikeholde pumpen i forhold til kostnader av arbeidet som blir utført.

Først av alt må man sørge for at prosessen vet at arbeid pågår. Dette gjør du ved å levere en gul lapp på prosess kontoret. Du trenger også arbeidstillatelse siden det er en EX-sone. Deretter sperrer du kuleventilen til innløpsrøret til motoren.





  Fremgang 

-         -Tappe ut det flytende avfallet som er igjen i statoren og rørene, det gjør du ved å vri skrua i motsatt retning, etter å ha skrudd av tappeskrua for å få ut alt

-          -Skru av flenser, viktig og kun skru av flensene etter sperreventilen
-          Skru av stativet til statoren, dra statoren av skrua

-          - Sette en tre bjelke under akslene, slik at du ikke får noen grad/skeivhet på akselen når du slår ut den kona splinten fra kardangleddet, som gjennomgår utgående aksel fra gir.

-          - Slå av kardangleddet som er festet til skru



 2 kardangledd koblet sammen med mellomstykke. Den ene er koblet til driftsaksel og den andre til eksenter -skrua som man ser.


-        -  hvis kardangleddet er ødelagt og utslitt, vil Viton mansjetten være ødelagt, og det vil sannsynligvis være brekte deler av kardangleddet. Hvis ikke kan man bare bytte mansjetten

-          - Du sjekker eksenterskrua for slitasje i overflaten. Den skal være veldig fin, og dermed må den byttes om det er riper, eller en slitt ujevn flate

-          - Statoren tar du en lommelykt og lyser ned i. Har gummien begynt å rive seg må den byttes.

-        -  Hvis den mekaniske tetningen er ødelagt, vil du se at det har rent ut væske baken til tetningen

-         - Når man skal koble det sammen igjen, kobler du det ene kardangleddet med mellom stykket på rotoren. -Det andre kobler du på drivakselen

-         -. Du kobler mellom stykket og kardangleddet sammen

-          -Smør statoren med litt tjukk smøreolje og vri på statoren

-          -Er flenspakningene slitte er det lurt å bytte disse, det samme gjelder tetningene. Er det tegn til lekkasje burde disse sjekkes og byttes.


-          -Når du kobler det sammen igjen er det viktig og kryss dra på flensene, slik at den kommer tett inntil alle flensene. Om det skal bli helt nøyaktig finner du moment til dragningen i verkstedshåndboka.Før du skrur til alle flensene fyller du statoren med olje (320 eller lignende). Dette gjør at det ikke er noe avfall som ligger og tærer på utstyret når det ikke er i bruk

Her ser du pumpene ferdig montert. Det er en primær og sekundær pumpe som kun blir kjørt hver for seg. Grunnen til at vi har 2 er for å kunne konstant kjøre flytende avfall. Når den ene pumpa går kan vi bare bytte pumpa vi kjører på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar