onsdag 21. mai 2014

Mars

Jobben vi skulle gjøre var demontering av gir. Dette gledet jeg meg til siden det er masse forskjellige utfordringer man kommer borti.

HMS: Inne på verkstedet er det ikke påbudt med hjelm. Det er generelt verneutstyr påbudt. Briller og hørselvern er påkrevd når forholdene tilsier det.

Planlegging: Det er ekstremt viktig og notere (underveis, ikke tro at man husker det til slutten av dagen), ta bilder eller skissere hva man har av utstyr. Det er utrolig mange deler og holde styr på, og det er fort gjort å miste oversikten. Vi gjorde oss et inntrykk på hvordan vi skulle gå frem. Jeg tok bilder og skisserte. Vi hadde allerede bestilt 2 komplette gir (innmat) slik at vi måtte sortere ut hva vi manglet (det er ofte det mangler noe småtteri under så store bestillinger).

Vi demonterte 4 aksler.

Fremgang:


Tok av toppkassa. Vi lot lokka stå. Før vi tok av kassa merket vi hvor alt sto, det viktig og få alt slik det sto. Rense flensene og overflaten lokka går imot hverandre.


Pinjong akselen (nærmest i bilde)



- ta av lokket som man ser nærmest på bildet

- fremfor lokket satt det en distansering

- Lageret var låst av en KM mutter, løsne opp denne med set-meisel. Lageret var et 2 delt konisk rullelager.

Generellt om lager for dette arbeidet: Vi skulle ikke ta vare på de gamle lagrene eller aksler, kun distanseringer, lokk etc. Når vi tar av lagrene bruker vi enten hydraulisk presse, avdrager og varme bend (acetylen+oksygen).  For å få varme på innerringen kapper vi ofte lageret om dette er hensiktsmessig i forhold til skader. I dette tilfellet varmet vi opp alle innerringene vi trengte for å få de delene vi ønsket å ta vare på. Om vi tar av lager eller drev, er det kun for å komme til distanseringer og/eller nummer på drev og lager.

- ta av lageret - splitte kuleramma med vinkelsliper, ytteringen på et trøstelager er jo løs, bare og ta av. Dette er fordi kulene og mellomrommet mellom inner og ytterring er stort, samtidig som kulene ville tatt opp det meste av varmen.Varme godt på lageret med varmebend. Trekke av innerring med avtrekker. Ikke viktig og beskytte senter i aksel siden alt dette skal kastes.

- Innenfor satt det en 2 delt distansering

- Innenfor dette var det en stål tetning/oljeavviser som satt i et spor i topp og bunnkassa.

Resten av delene trengte vi ikke ta av. Dette var deler vi ikke skulle bruke igjen. Jeg tok kun notater av nummeret på de delene vi valgte og ikke gjøre noe med.

- drev

- 2 radig rullelager

Som man ser på skissen og notatene skriver jeg opp diameter og bredde. Nummer på alle drev og lager noterer jeg også.



Aksel med størst drev

- Ta av konisk rullelager sto mot distansering.


splitte kuleramma med vinkelsliper, ytteringen på et trøstelager er jo løs, bare og ta av. Dette er fordi kulene og mellomrommet mellom inner og ytterring er stort, samtidig som kulene ville tatt opp det meste av varmen.Varme godt på lageret med varmebend. Trekke av innerring med avtrekker. Ikke viktig og beskytte senter i aksel siden alt dette skal kastes.

- Ta av 42mm distansering, (satt løst på)

- Drevet sto mot brøsting (se tegning)

- Lageret sto mot brøsting (trengte ikke og ta av). Dette var O montert i forhold til det første lageret. Som man ser på notatene kan man se hvordan lageret har stått i forhold til vinklingen av rullene i lageret.

- I lokket sto det 2 simringer ( aksel siden



Aksel midt mot størst drev



-  ta av konisk rullelager for å komme til distansering

splitte kuleramma med vinkelsliper, ytteringen på et trøstelager er jo løs, bare og ta av. Dette er fordi kulene og mellomrommet mellom inner og ytterring er stort, samtidig som kulene ville tatt opp det meste av varmen.Varme godt på lageret med varmebend. Trekke av innerring med avtrekker. Ikke viktig og beskytte senter i aksel siden alt dette skal kastes.

- ta av distansering som sto imot brøsting

- som man ser på bildet er drevet en del av akselen, ikke montert på

- Fra andre siden av akselen sto det andre koniske lageret. Ta av lageret I likhet med alle de andre koniske lagrene i giret var dette O-montert. 

- ta av rullelager

splitte ytteringen. Dette er fordi kulene og mellomrommet mellom innering er stort, samtidig som kulene ville tatt opp det meste av varmen.Varme godt på lageret med varmebend. Trekke av innerring med avtrekker. Ikke viktig og beskytte senter i aksel siden alt dette skal kastes.

- Ta av 32mm distansering

- presse av drev i hydraulikk pressa (med varmebend)

- ta av distansering 18 mm





Aksel drift

- ta av lokk med 2 simringer, vendt mot væske

- shims mot yttering lager, driftside. Shimsen er viktig og sette riktig på plass slik at dreva treffer hverandre riktig



 


- som man ser på tegningen var det ikke nødvendig og ta av lagrene. Vi skulle ikke ta vare på verken aksler eller lager som sagt. Det ytteringen satt igjen i huset og den måtte vi få inn.


På bildet ser du akselen. 

 Vi måtte ta ut lageret inne i lagerhuset med en innvendig ytterings avdrager.
Denne fungerer slik at man har en glidehammer og 3 bein man skrur ut slik at man får tak på baksiden av ytteringen. 

1 kommentar: